Morda se vam zdi prezgodaj za razmišljanje o otrocih in igrah na srečo; konec koncev je vstop v igralnice in igralne salone prepovedan osebam pod 18. letom starosti. A nekateri pričnejo s hazardiranjem zelo mladi celo pri 10 letih. Neko obliko iger na srečo je do 15. leta poskusila že večina mladostnikov. 

Zanimanje za igre na srečo se pri mladih lahko prične na različne načine: opazovanje veselja sorodnika ob nekem dobitku, kartanje s starejšimi družinskimi člani ali vstop v svet spletnega pokra. Za veliko otrok in mladostnikov predstavlja hazardiranje dodatni bonus v okviru dejavnosti, v kateri že uživajo, na primer video igre ali šport. Zaradi tega so še posebej dovzetni za razvoj zasvojenosti. 


Kje, kako in kdaj 

Za otroke in najstnike so najbolj pogoste oblike hazardiranja kartanje, loterijski listki in hitre srečke. Nekateri se v pozni adolescenci nato obrnejo na resnejše oblike, kot so dirke in druge športne stave.

Otroke igram na srečo v veliki meri izpostavljata televizija in splet, prav tako jim je na voljo hazardiranje brez denarja v obliki aplikacij in iger na telefonih in socialnih omrežjih, kot je Facebook. Tudi veliko video iger, ki so označene kot primerne za otroke, vsebuje elemente iger na srečo. Dostop dodatno lajša dejstvo, da so vsebine na pametnih telefonih in tablicah otrokom lahko na voljo kadarkoli.

Zakaj se igre na srečo zdijo zabavne?

Igre na srečo in izkušnje, ki si izposojajo elemente hazardiranja, so tako pogost pojav, da otroci hazardiranje vidijo kot normalni del vsakdanjega življenja, vključno s športom. Razni oglasi pošiljajo sporočilo, da so igre na srečo zabavne in vznemirljive, predstavljajo pa tudi hitri in enostavni način, da obogatiš. Najstniki lahko nanje gledajo kot na socialno aktivnost, saj predvsem spletna igralna dejavnost velikokrat ponuja funkcionalnost za dopisovanje in klepet, s čimer spodbuja igranje s prijatelji, deljenje izkušenj in zgodb ter vabljenje novih igralcev. 

Večina problematičnih igralcev na srečo doživi v zgodnji fazi igranja vsaj eno veliko zmago. Spletno hazardiranje igralcem pogosto nudi vadbeni način (ang. »practice mode«), kjer tudi z lahkoto zmagujejo. Mladostnike lahko to vodi v prepričanje, da se bo sreča nadaljevala, ko bodo igrali za pravi denar.

Igre na srečo so naključne, a določene oblike spletnega hazardiranja lahko posnemajo videz in mehanizme video iger in aplikacij, ki zahtevajo spretnost. To lahko otrokom in najstnikom daje nerealne oziroma lažne predstave o igrah na srečo in možnosti zmage.

Zakaj lahko igre na srečo postanejo zasvojenost?

Hazardiranje v možganih aktivira mehanizem za tveganje in nagrado, zato lahko redne stave in druge igre na srečo povečajo tveganje za razvoj zasvojenosti. Ta je lahko enako resna in škodljiva kot odvisnost od substanc. Obstoječi dokazi kažejo na to, da so otroci in najstniki bolj dovzetni za zasvojenost z igrami na srečo, ker se njihovi možgani še zmeraj razvijajo; zaradi tega so resnejše tudi posledice. 

Miselni sistem v možganih si dobro zapomni, kaj doživljamo kot prijetno in ugodno in kaj ne. Prijetna dogajanja si možgani zapomnijo tako, da jih v svojih čustvenih predelih s kemičnimi procesi povežejo na t. i. dopaminske centre, ki so odgovorni za strast. Če je miselni nadzor izključen ali zožen, se človekovo strastno ravnanje lahko ponavlja v neskončnost. Ta prijetna občutja lahko sprožijo kemične snovi (alkohol, droge) ali pa dogajanja (žvenket žetonov v igralnicah, zvok ob dobitku oziroma zaslužku). Do podobnih povezav lahko pride pri igrah na srečo; če hazarder igro doživlja kot možnost velikega zaslužka, obstaja verjetnost, da bo v možganih prišlo do povezave z dopaminskimi centri. Takrat hazardiranje ni več običajna zabava, ampak postane ponavljanje točno določenih navad in nagibov v zoženi zavesti. 

 
Preprečevanje problemov z igrami na srečo

Pojasnite, kako igre na srečo delujejo

V višjih razredih osnovne šole so mladostniki navadno že pripravljeni, da spoznajo mehanizme iger na srečo, vključno z nizko možnostjo zmage na dolgi rok.

Pomaga lahko, da otroku verjetnost razložite na način, ki ga bo lažje razumel, na primer tako, da možnosti za zmago primerjate z drugimi dogodki. Na primer: "Možnost, da zmagaš na loteriji, je 1 proti 15 milijonov, da te v življenju zadane strela, pa 1 proti 300.000." Lahko še pojasnite, da hazarderska podjetja zmeraj zaslužijo več, kot izplačajo igralcem. Če ne bi imela zaslužka, ne bi mogla poslovati.

Bodite pozorni na znake nevarnega hazardiranja

Igre na srečo so lahko zabaven, a nekoristen način spoprijemanja z dolgčasom oziroma pobeg od stresa in drugih problemov še posebej za najstnike, ki imajo doma ali v šoli težave. 

Če boste pozorni na morebitne socialne in učne težave ali duševne stiske, lahko prej ustavite nezdrave aktivnosti, kot so igre na srečo. Obenem lahko otroka spodbujate k bolj pozitivnim izvenšolskim dejavnostim, ki mu bodo bolje pomagale pri dolgčasu ali stresu.

Razmislite o družinskih navadah in odnosih

Odnos družine do iger na srečo lahko vpliva na otroka. Manj, kot je izpostavljen, manj verjeten je nastanek problema. Če starši redno hazardirajo, lahko otroci to doživljajo kot normalno vedenje in bodo starše želeli posnemati na primer pri igranju pokra, kupovanju hitrih srečk ali športnih stavah. Redni hazarderji lahko otrokom pošljejo sporočilo, da so igre na srečo zabavne in vir zaslužka.

Starši pogosto uporabljajo hazarderski jezik, ko spodbujajo svoje otroke: "Stavim, da ne moreš preplavati bazena. Če ti uspe, ti kupim sladoled." Med zdravimi in nezdravimi sporočili o hazardiranju je tanka linija; premislite, kako pogosto uporabljate takšne fraze.

Če se sami odločite za igre na srečo, se lahko otroku pomagate izogniti problemom tako, da ve, kako te igre delujejo.

Pogovorite se o zaslonih in spletnem hazardiranju

Najboljši način, da otroku pomagate sprejemati dobre odločitve glede spletnega hazardiranja in igric je pogovor o izbiranju kvalitetnih medijskih vsebin. Z otrokom lahko na primer spregovorite o video igrah s hazarderskimi temami in vsebinami ter mu pojasnite, zakaj ne želite, da jih igra. Če otroka spodbujate k uravnoteženi rabi zaslonskih tehnologij, bo raje dostopal do zdravih načinov za spopadanje z dolgčasom in stresom, kar pomeni, da bodo spletne igre manj privlačne.

Če se o pravilih za uporabo zaslonov in interneta dogovorite skupaj z otrokom, jih lahko bolje razume in tudi lažje sprejme. To vključuje časovne in vsebinske omejitve, ko gre za igre na srečo in druge vsebine, pa tudi uporabo vaše kreditne kartice za igranje.

Bistveno je, da otroci in mladostniki čas, ki ga preživijo na zaslonih, balansirajo z drugimi aktivnostmi in da pri tem izbirajo kvalitetne digitalne medije.

Prepoznavanje problemov s hazardiranjem

Včasih je problem z igrami na srečo pri otrocih in najstnikih težko prepoznati, saj se zmeraj ne soočajo s tako velikimi finančnimi težavami kot odrasli hazarderji. 

Če sumite, da se vaš otrok sooča s hazarderskim problemom, bodite pozorni na spodnje znake.

Spremembe v finančni situaciji

  • pomanjkanje denarja;
  • pogosta izposoja ali celo kraja denarja od sorodnikov in prijateljev, navadno pri več ljudeh naenkrat;
  • nepojasnjeni prihodki in velike količine gotovine;
  • prodaja osebnih predmetov;
  • izogibanje pogovora o financah.

Spremembe v vedenju

  • nestalni in neredni vzorci spanja;
  • razdražljivost in občutljivost;
  • depresija in tesnoba;
  • pomanjkanje energije;
  • skrivnostnost glede hazardiranja ali zanikanje, da obstaja problem;
  • pozitivni odnos do iger na srečo.

Spremembe pri dejavnostih

  • poslabšanje šolskega uspeha oziroma neznačilno nizke ocene;
  • umikanje od prijateljev ter izpuščanje družabnih aktivnosti in dogodkov;
  • obsedenost z video igrami, spletnimi igrami na srečo, športnimi stavami, TV pokrom ali simuliranim hazardiranjem;
  • večje zanimanje za rezultate kot za same športne aktivnosti;
  • pogoste težave z zakonom. 

Ko se razvije problem, vam bo otrok morda skušal dopovedati, da je hazardiranje boljša opcija od drugih stvari, ki bi jih lahko počel, na primer: "Se vsaj ne drogiram."


Rizični faktorji za razvoj problemov s hazardiranjem

Določeni dejavniki povečujejo tveganje za razvoj problemov z igrami na srečo v otroštvu, adolescenci ali odraslosti.

Odnos do iger na srečo in digitalnih vsebin

Vaš otrok se lahko sooča s povečanim tveganjem, če:

  • lahko doma neomejeno in nenadzorovano dostopa do spleta;
  • ima dostop do iger na srečo v šoli, pri prijateljih ali na spletu;
  • s hazardiranjem prične zgodaj, se z njim ukvarja pogosto ali relativno hitro doživi veliko zmago;
  • ima do iger na srečo pozitivni odnos na primer misli, da je zadetek na loteriji nekaj običajnega ali da bo hazardiranje prineslo občudovanje vrstnikov.

Vedenje

Vaš otrok se lahko sooča s povečanim tveganjem, če:

  • kadi, pije ali uporablja druge psihoaktivne substance;
  • so zanj značilne druge oblike rizičnega vedenja, kot so pretepanje, vandalizem, kraja in izostajanje od pouka;
  • se doma ali v socialnih krogih pojavljajo težave;
  • ima starša ali skrbnika s problemom pri hazardiranju.

Čustva

Vaš otrok se lahko sooča s povečanim tveganjem, če:

  • ima razdražljivo ali impulzivno osebnost oziroma teži k iskanju razburljivih izkušenj;
  • se sooča z osebno stisko, depresijo ali tesnobo;
  • teži k ignoriranju problemov ali se raje zamoti, kot da bi se z njimi soočil;
  • se spopada s konfliktom v družini ali ima sorojenca s tveganim obnašanjem.

 

Tveganja, povezana z igrami na srečo

Občasno ali zmerno hazardiranje se lahko zdi varno za starejše otroke ali najstnike in veliko se jih ob iskanju novih izkušenj obrne na igre na srečo. A hazardiranje v mladih letih znatno poveča tveganje za razvoj problemov v odraslosti: približno tretjina odraslih, ki ima probleme s hazardiranjem, je z igrami na srečo začela med 11. in 17. letom starosti.

Otroci in mladostniki, ki igrajo igre na srečo, so bolj ranljivi za druge škodljive oblike vedenja. Te vključujejo:

  • antisocialno vedenje;
  • izostajanje od pouka in slabšanje učnega uspeha;
  • kajenje, pitje alkohola ter uporaba drog in drugih psihoaktivnih substanc;
  • večji delež depresije in tesnobe;
  • izguba prijateljstva z vrstniki, ki ne hazardirajo.

 

Igre na srečo in mladoletniki

Porast spletnega hazardiranja in lahkega dostopa preko pametnih telefonov pomenita, da je igram na srečo izpostavljenih več mladih. Igrajo lahko v svojih sobah, pogosto brez dokazovanja primerne starosti in s pomočjo kreditnih kartic staršev. Do omenjenih vsebin s precejšnjo lahkoto dostopajo tudi mladoletne osebe: vse več držav in študij ugotavlja, da veliko otrok igre na srečo poskusi že pri 9 ali 10 letih in kot je bilo že omenjeno, se do 15. leta z neko obliko hazardiranja sreča večina mladostnikov. Mladi, še posebej srednješolci, igre na srečo igrajo pogosteje kot odrasli, nadzor pa je tako na individualni kot zakonski ravni nezadovoljiv.

Telefoni, tablice in raba interneta, ki je pogosto neomejena s strani staršev ali skrbnikov, pomenijo nemoten dostop do najrazličnejših hazarderskih spletnih mest, online stavnic, simuliranih iger na srečo in iger z elementi hazardiranja. Čeprav nekatere igre mladoletnim igralcem ne dovolijo polaganja pravih stav, je že samo sodelovanje dovolj, da vzbudi interes za pravo hazardiranje. 

Mladi se obračajo na oblike hazardiranja, ki so jim najbolj dostopne: hitre srečke, poker, druge igre s kartami in aktivnosti s prijatelji za denar, spletne igre na srečo in video igre z elementi hazardiranja. Predvsem pri video igrah in spletnih vsebinah problem predstavlja slab nadzor nad otrokovo dejavnostjo na spletu, kjer se pogosto ustvarja videz, da gre za še lažji način zaslužka kot pri fizičnih oblikah iger na srečo. Igranje poteka hitreje, zato je veliko lažje izgubiti nadzor še posebej pri mladih, ki se na spletu tudi sicer počutijo domače in se poslužujejo oblik hazardiranja, ki spominja na njihove priljubljene video igre. 

Igre na srečo in športne stave so za mladoletne osebe z zakonom prepovedane, prav tako je prepovedano tudi odpiranje igralnih računov na portalu Športne Loterije in Loterije Slovenije. Nikjer pa ni jasno zapisana prepoved udeležbe mladoletnih oseb pri športnih stavah, ki jih je možno vplačevati pri prodajalcih v trafikah, bencinskih servisih, poštah, barih in drugje. Prav tako lahko pride do nezakonitega igranja, kjer ni preverjanja starosti; predvsem spletna mesta podatkov pogosto ne preverjajo, ponekod je omogočena skoraj popolna anonimnost, tudi do reguliranih ali prepovedanih spletnih strani pa je s pravimi orodji, kot so VPN-i, možno dostopati.

Pri mladoletnih osebah je ključnega pomena nadzor. Ker otroci in mladostniki nimajo primernih izkušenj in niso vajeni ravnanja z denarjem, se lahko hitro znajdejo v nelagodni situaciji. Pomembno je, da starši in skrbniki poznajo otrokovo finančno situacijo, da lažje ujamejo neobičajna in ekstremna nihanja ter da otrok nima dostopa do neomejenih sredstev, kreditnih kartic staršev ipd. Prav tako morajo otroci in mladostniki dobiti realno sliko o hazardiranju, možnostih za zmago in najpogostejših elementih, da bodo sposobni prepoznati njegove pasti.

 


 

Prevedeno in povzeto po:

https://raisingchildren.net.au/pre-teens/behaviour/behaviour-questions-issues/gambling
https://www.thecabinhongkong.com.hk/blog/a-dangerous-game-teens-and-gambling-addiction/
https://www.mladihazarder.si/si/page/novice/igranje-stav-med-mladoletniki
https://www.mladihazarder.si/si/page/novice/nevarnosti-spletnih-iger-na-sreco